عمر لعنة الله علیه در قرآن و رؤیای بوزینه های روی منبر

َإِذْ قُلْنَا لَكَ إِنَّ رَبَّكَ أَحَاطَ بِالنَّاسِ وَمَا جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْنَاكَ إِلَّا فِتْنَةً لِلنَّاسِ وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآَنِ وَنُخَوِّفُهُمْ فَمَا يَزِيدُهُمْ إِلَّا طُغْيَانًا كَبِيرًا « سورة الاسراء الایة : 60 » و [ ياد كن ] هنگامى را كه به تو گفتيم : « به راستى پروردگارت بر مردم احاطه دارد » و آن رؤيايى را كه به تو نمايانديم ، و [ نيز ] آن درخت لعنت شده در قرآن را جز براى آزمايش مردم قرار نداديم و ما آنان را بيم مى دهيم ، ولى جز بر طغيان بيشتر آنها نمى افزايد .


عياشى از حضرت امام محمد باقر عليه السلام ذيل آيه فوق روايت كرده فرمودند :

سبب نزول آيه آن است كه پيغمبر اكرم « صلّى اللّه عليه و آله و سلّم » شبى در عالم رؤيا مشاهده كرد بوزينه ‏هائى بر منبر حضرتش رفته و نشسته‏ اند و مردم را به ضلالت و گمراهى مي كشانند پيغمبر از اين حالت متأثر و مغموم شد خداوند آيه مزبور را نازل فرمود .

و از زراره و محمد بن مسلم روايت كرده گفتند از حضرت امام صادق « عليه السلام » معناى آيه را سؤال نموديم فرمودند :

پيغمبر اكرم « صلّى اللّه عليه و آله و سلّم » خواب ديد كسانى به منبر او رفته و مردم را به ضلالت و گمراهى مى ‏كشانند و آنها زريق « یعنی ابابکر لعنة الله علیه » و زفر « یعنی عمر لعنة الله علیه » و از بنى اميه « لعنهم الله » بودند و شجره ملعونه اشاره به آنها مي باشد و اين حديث به طرق متعدده ميان عامه و خاصه شايع است .


« تفسير جامع ، سید محمد ابراهیم بروجردی رحمة الله علیه المجلد ‏4 ، الصفحة : 133 » .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

سایت شما برای نمایش بهتر نیاز به استفاده از کوکی دارد Cookie policy. I accept cookies from this site.Agree