تفسیر - خیرات - سوره بقره آیه 148

سوره بقره (جزء 2) آيه 148

وَ لِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيها فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ أَيْنَ ما تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعاً إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ (148)

 

لِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيها: و براى هر شخصى يا هر صاحب شريعتى يا هر امتى قبله‏اى است كه متوجه به آن شوند. يا هر قومى از مسلمانان را جهتى است از كعبه و هر شهرى از مسلمانان را جهتى است از جهات كعبه كه متوجه به آن شوند مانند حجر الاسود براى اهل عراق، و ركن مقابل آن براى اهل مغرب، و ركن يمانى براى اهل يمن، و مقابل آن براى شامى، كه متوجه آن شوند در نماز.اسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ‏ : پس پيشى بگيريد اى مسلمانان به خيرات بر ديگران تا به سعادت دنيا و آخرت فائز شويد. أَيْنَما تَكُونُوا: هر جا كه باشيد و به هر قبله‏اى كه شما و اهل كتاب رو آوريد، يا در هر موضعى كه باشيد از موافق و مخالف و مطيع و عاصى،أْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعاً : بياورد خدا همه شما را و جمع كند روز قيامت براى امتياز حق از باطل و ثواب و عقاب آنان.نَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ : بدرستى كه خداى تعالى بر هر چيزى قادر است از اماته و احيا و احصا و تميز و حشر و نشر و غير آن. (خلاصه از این آیه و آیه های قبل که در خصوص تغییر قبله از بیت المقدس به کعبه بوده است: قبله يك امر قراردادى و اعتبارى است، نه يك امر تكوينى ذاتى، تا تغيير و تحول نپذيرد، با اين حال، ديگر بحث كردن و مشاجره براه انداختن در باره آن فائده‏اى براى شما ندارد، اين حرف‏ها را بگذاريد، و بدنبال خيرات شتاب بگيريد – حال به دو روایت ذیل توجه نمایید)

تفسير برهان- چهارده حديث از ائمه معصومين عليهم السّلام روايت نموده استشهاد به آيه شريفه، مراد اصحاب حضرت قائم عجل اللّه فرجه هستند كه از اطراف زمين خدمت آن حضرت جمع شوند (1)

حضرت صادق عليه السّلام فرمودند : قول خدا اسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ‏ ، مراد از خيرات ( ولايت ) باشد و آيه‏ ايْنَ ما تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعاً اصحاب حضرت قائم را گويد كه سيصد و سيزده نفرند، قسم به خدا آنها جماعتى هستند شمرده شده، قسم به خدا جمع شوند در يك ساعت نزد آن حضرت. (2)

بدون شك اين تفسير از مفاهيم" بطون" آيه است، چرا كه مى‏دانيم طبق روايات، آيات قرآن گاه معانى متعددى دارد كه يك معنى ظاهر و همگانى عمومى است، و ديگرى معنى درونى و به اصطلاح بطن آيه است، كه جز پيامبر ص و امامان ع و كسانى كه خدا بخواهد، از آن آگاه نيستند.

به تعبير ديگر: در حقيقت اين روايات اشاره به آن است، خدايى كه قدرت دارد ذرات پراكنده خاك انسانها را در قيامت از نقاط مختلف جهان جمع‏آورى كند، به آسانى مى‏تواند ياران مهدى را در يك روز و يك ساعت براى افروختن نخستين جرقه‏هاى انقلاب به منظور تاسيس حكومت عدل الهى و پايان دادن به ظلم و ستم جمع نماید

(1) تفسير برهان، جلد اوّل، صفحه 162، حديث 1 تا 14

(2) روضه كافى، جلد 8، صفحه 313، حديث 487

تفسير اثنا عشري، ج‏1، ص: 284

ترجمه تفسیر المیزان، ج1، ص: 492

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

سایت شما برای نمایش بهتر نیاز به استفاده از کوکی دارد Cookie policy. I accept cookies from this site.Agree