بسم الله الرحمن الرحیم
صلی الله علیک یا ابا عبدالله
صلی الله علیک یا ابا عبدالله
صلی الله علیک یا ابا عبدالله
متأسّفانه اخيراً شاهد هستيم كه تدوين نرم افزارها و سايتهاي عقيدتي شيعه، بعضاً با حذف عناوين كتاب‌هاي اعتقادي و اصيل قدماء شيعه و نيز كتب مرحوم علّامه محمّد باقر مجلسي – بزرگترين عالم شيعۀ اِثناعشريّه - صورت گرفته؛ و چيزهايي كه به عنوان نرم افزار يا سايت و …. فضاي فرهنگي جامعه را اشغال نموده اند، اغلب به ارائۀ كتاب‌هاي غير اصيل و گاه پر از خطاي برخي از معاصرين – كه آگاهي كافي از روايات اهل بيت (عليهِمُ السّلام) نداشته و ندارند - اكتفاء نموده  حال آنكه در قبر، به هنگام سؤال و جواب، و در روز قيامت به وقت حساب، از اعتقادات و آراء به اصطلاح روشن فکر و … از ما سؤال نمي شود؛ بلكه از عقائد ائمّۀ اطهار كه در كتب اعتقادات همانند شيخ صدوق و علامۀ مجلسي (ره) به شكلي ساده، كامل و فشرده، در اختيار همگي قرار گرفته و به پندارهاي شخصي كسي آلوده نشده اند، از ما پرسيده مي‌شود فلذا برآن شدیم که ضمن فراگیری مطالبی را درباب اعتقادات شیعه و اصول اسلام ارائه نمایم
لطفا جهت عضویت در کانال اعتقاد به لینک زیر وارد شوید

https://telegram.me/eteghad_eslam

توحید و خداشناسی

نوشته شده توسط محمد شش خان 15 بهمن 1395

سرآغاز، توحید و خداشناسی:
بدان كه اعتقاد ما در توحيد اين است كه خداي تعالي يكي است، و هيچ چيزي مثل او نيست، قديم است [يعني: هيچ مبدأ و حدّ زماني نداشته و همواره وجود داشته و داشته … و وجود خواهد داشت و خواهد داشت … ] و هميشه شنوا و بينا و دانا و درستكار و زنده و به امر خلايق قيام كننده و غالب و پاك از تمام معايب و توانا و صاحب غِنا [=بي نيازي] بوده و خواهد بود؛ نه موصوف به جَوهَر [=مادّۀ اصليّه] مي‌شود، و نه به جسم و نه صورت و نه عَرَض [=عوارض فرعيّه] و نه خط و[رنگ و] سطح و سنگيني و سبكي و قرار و حركت و مكان و زمان [زيرا همگي اينها حدّ هستند و خداوند خود ايجاد كنندۀ حدود است و هيچ حدّ و محدوديّتي در او راه ندارد]، و برتر است از همه صفتهاي آفريدگان، و بيرون است از هر دو حدّ: حدّ اِبطال و نيستي و حدّ تشبيه و مانند داشتن. و حق تعالي چيزي [داراي وجود] است نه مثل ساير چيزها [كه موجودند ولي محدودند ومخلوق]، و او يگانه است؛ [صَمَد – بي نياز و پر است]، جَوف[=اندرون] ندارد، فرزند نياورده كه وارثش شود، و زاده نگرديده كه ديگري شريك مُلكش باشد، و اَحَدي كُفو[=همسان] او نبوده؛ نه او را مقابلي است و نه شبيهي، و نه جفتي و نه مثلي، و نه نظيري و نه شريكي، نمي يابد او را چشمها و وهمها؛ و[ولي] او مي‌يابد آنها را، و او را پينكي (نُعاس خ ل) [=چُرت] و خواب نميگيرد و او صاحِب لطف و لطافت و آگاهي است؛ خالق همه چيز است؛ نيست خداوندي مگر او؛ مخصوص او است آفرينش و فرمان، تَبارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِينَ [=بلند مرتبه است پروردگار جهانيان]. و هر كه معتقد [به] تشبيه باشد مشرك است. فلذا هر حدیثی که مخالف اين فقرات باشد جعل و اختراع است و آن احاديثي كه جهال پندارند كه تشبيه حق تعالي بخلق است، معني صحيح آنها همان معني صحيح نظير آنها از آيات قرآني است؛ زيرا كه در قرآن است: يا إِبْلِيسُ ما مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِيَدَيَّ [سورة ص – ۷۵] يعني ( (اي ابليس چه مانع شد تو را از اينكه سجده نمائي براي چيزي كه بدست خودم آن را آفريدم؟ ) ) يعني به قدرت و قوت خودم. و در قرآن است: وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي [الحِجر-۲۹] يعني ( (دميدم در آدم عليه السّلام از روح خودم) )، و مقصود روحي است مخلوق كه حق سبحانه و تعالي حضرت آدم عليه السّلام و حضرت عيسي عليه السّلام را از آن روح آفريد و اينكه خداوند فرموده: "روح من"، نيست الا مثل اينكه فرموده: پيغمبر من؛ و بنده من؛ و بهشت من؛ و آتش (يا دوزخ) من؛ و آسمان من؛ و زمين من. و در قرآن است: إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَي النَّبِيِّ [الاحزاب – ۵۶] يعني ( (به درستي كه خداوند و ملائكه خدا صلوات مي‌فرستند بر پيغمبر صلَّي اللَّهُ علَيهِ و آلهِ و سلّم) ) ؛ و در قرآن است: هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ [الاحزاب - ۴۳] يعني ( (خداوند آن چنان كسي است كه صلوات مي‌فرستد بر شما، و فرشتگان او) ) ؛ و مراد از صلوات خداوند رحمت است و از صلوات فرشتگان طلب آمرزش و از صلوات آدميان دعا.


برای ورود به کانال اعتقاد  اینجا?  کلیک نمایید

برگرفته از کتاب ارزشمند اعتقادات شیعه تالیف شیخ صدوق رحمة الله علیه

اعتقاد در تكليف

نوشته شده توسط محمد شش خان 17 بهمن 1395

اعتقاد در تكليف:
لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها [= تكليف نمي كند خدا هيچ كس را مگر به اندازۀ توانايي او][بقره -۲۸۶]؛ و حدّ وُسع نازلتر از حدّ طاقت است. و حضرت امام صادق عليه السّلام فرموده كه: "خدا تكليف نكرده بندگان را مگر كمتر از طاقت ايشان، زيرا كه تكليف نموده ايشان را در هر شبانه روزي پنج نماز؛ و تكليفشان فرموده در سال بروزۀ سي روز؛ و ايشان را مكلّف ساخته در هر دويست درهم پنج درهم (يعني زكاة) ؛ و مكلفشان فرموده در مدت العمر، به يك حج؛ با وجود آنكه ايشان بيش از اين طاقت مي‌دارند".


برای ورود به کانال اعتقاد  اینجا?  کلیک نمایید

برگرفته از کتاب ارزشمند اعتقادات شیعه تالیف شیخ صدوق رحمة الله علیه


نفي جبر و تفويض

نوشته شده توسط محمد شش خان 20 بهمن 1395

اعتقاد در نفي جبر و تفويض:
جبر يعني مجبور ساختن خدا انسان را بر هر كاري – از بد و نيك - و سلب اراده و اختيار از او. و "تفويض" [=واگذاري بي قيد و شرط] عكس آن است؛ يعني كاملاً مختار بودن و مطلقاً با اراده بودن انسان در هرچه مي‌كند؛ اعتقاد ما در اين باب قول حضرت امام صادق عليه السّلام است كه: "نه جبري است و نه تفويضي؛ بلكه امري است ميان دو امر". پس شخصي پرسيد كه چه چيز است امر ميان دو امر؟ آن جناب فرمود: "اين مثل آنست كه تو مردي را مُشرِف بر معصيتي ديده، منعش نموده باشي، و او باز نايستاده باشد از آن معصيت؛ پس تو او را بحال خود واگذارده باشي و او آن معصيت را كرده باشد؛ پس در آن مقام كه قبول منع ننمود و تو او را واگذاردي، نه اين است كه تو باشي آن كسي كه او را امر به معصيت نموده"

توضیح : مثال امر بین الامرین در روایت امام صادق علیه السلام اینست که، دست فلج که با برق کار می کند ولی کلید آن دست خداست؛


برای ورود به کانال اعتقاد  اینجا?  کلیک نمایید

برگرفته از کتاب ارزشمند اعتقادات شیعه تالیف شیخ صدوق رحمة الله علیه

سایت شما برای نمایش بهتر نیاز به استفاده از کوکی دارد Cookie policy. I accept cookies from this site.Agree